Det har vært praktisert litt forskjellig fra flygelederne for hvor de gir oss tillatelse til å gjøre runup/motorprøve og before takeoff chklist. Noen gir oss tillatelse til å taxe til holding-pointene og ber oss om å gi beskjed når vi er klare for avgang, mens andre spesifiserer at vi skal gjøre det på GA-parkeringen. Det har vært møte med flygelederne i tårnet igår og dette er nå avklart. Følgende prosedyrer skal følges fremover:
Motorprøve/runup og before takeoff checklist skal gjøres på GA-parkeringen, før vi ber om taxeklarering fra tårnet. Da er vi klare til avgang når vi starter taxing fra parkeringen til rullebanen. Dette gjør at vi ikke kommer i fare for å hindre annen trafikk ved å oppta mye tid på holding pointene. Dette er en ordning som alle flygelederne har fått mail om skal følges, og det forventes at vi gjør det samme. Hadde en flytur igår hvor vi testet ut dette med elev og det fungerte kjempebra. Vær obs på vinterstid hvor det kan være greit å la motoren gå seg litt varm før vi gjør runup.